Preventieve aanpak huurachterstand werkt

Publicatiedatum: 01-07-2016

PURMEREND- Intermaris ontruimt nauwelijks nog huurders op grond van een huurachterstand. Waren dat er vijf jaar geleden nog 30, in 2015 daalde dat aantal naar 3 per jaar. Oorzaak van deze spectaculaire daling – en tal van andere mooie resultaten op het gebied van schuldpreventie – is de pilot ‘Vroegsignalering bij twee maanden huur achterstand’. Inmiddels ligt er een voorstel om deze persoonlijke aanpak een structurele vorm te geven.

Twee maanden huurachterstand is meestal een signaal van beginnende schulden, wisten Intermaris en gemeente Purmerend. Die zijn vaak nog goed op te lossen, zeker als mensen willen meewerken. De meeste mensen melden financiële moeilijkheden echter pas als het te laat is, uit schaamte of door struisvogelgedrag. Om serieuze problemen en hieruit voortvloeiende maatschappelijke kosten te voorkomen, startten Intermaris en gemeente Purmerend in augustus 2014 samen een preventiecampagne.

Oplossingen op maat
“Huurders met een huurachterstand hebben wij op verschillende manieren individuele hulp aanboden. Door bijvoorbeeld samen met een budgetcoach hun financiële situatie te bekijken, zijn er haalbare maatwerkregelingen getroffen. Of er werd gezocht naar een andere passende oplossing. Daar waren zij erg gelukkig mee”, vertelt preventieconsulent Sonja Kamp van Intermaris. “We hebben ook mensen die niet reageerden, onaangekondigd thuis bezocht. Daar bleek dat zij wel degelijk graag hulp wilden, maar dat de drempel te hoog was. En bij wie moet je aankloppen?”

96% geholpen
Maar liefst 96% van de mensen die we hulp hebben aangeboden, is erop ingegaan. Daardoor zijn er bijna geen vorderingen naar de deurwaarder gegaan. En dat resulteerde in een daling van het aantal ontruimingen per jaar van 30 naar 3. Een prachtig resultaat, zeker als je bedenkt dat we zonder deze samenwerking met de gemeente, nooit zo gericht hadden kunnen handelen, aldus Sonja Kamp. “Het concept van vroegtijdige signalering, persoonlijk contact en een oplossing op maat voorkomt dus veel persoonlijk leed. Als sociale woningverhuurder zijn wij daar erg blij mee.”

 

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden