Renovatie flat Oostervenne start begin 2022: Aanpak vanuit wensen en ideeën bewoners

Jacqueline Ton, bewonersbegeleidster namens Intermaris & Simone Beentjes, bewonersbegeleidster namens Ooijevaar.

Compleet nieuwe gevels. Werkmannen over de vloer. Een verbouwing is even afzien. Voor ouderen is de impact vaak extra groot. Daarom hebben Intermaris en bouwbedrijf Ooijevaar veel aandacht voor de bewoners van seniorenflats Ooster- en Westervenne in Purmerend. Eerst werden hun wensen opgehaald voor het resultaat. Nu bereiden zij zich samen voor op een prettig proces. Dit geeft rust en duidelijkheid.

Mevrouw Orzech-De Wit (74) ziet de verbouwing met vertrouwen tegemoet: “We krijgen hulp met meubels verplaatsen en bergingen leeghalen. En die nieuwe gevel zit er snel in, weet ik uit ervaring. Natuurlijk zijn het een paar onrustige dagen, maar wat zal het opknappen!”

Bewonerswensen gehoord

De klushulp is een van de extra diensten die Intermaris en Ooijevaar aanbieden. Deze ideeën ontstonden tijdens de gesprekken die zij met de bewoners voerden. Jacqueline Ton, begeleidster vanuit Intermaris: “Eerst organiseerden we inloopbijeenkomsten. We vroegen wat mensen missen in de flat, en wat ze juist willen behouden. Veel bewoners wilden met ons meedenken. Daarom richtten we een meedenkgroep en een klankbordgroep op: om beslissingen in overleg te maken. Zo hebben we na een mini-excursie samen gekozen voor een nieuwe afscheiding langs de galerijen.”

Persoonlijke huisbezoeken

“Daarna hebben we alle 129 adressen van de Oostervenne persoonlijk bezocht”, vult Simone Beentjes aan. Zij houdt zich bezig met de bewonersbegeleiding namens Ooijevaar, het bouwbedrijf. “We hebben uitgelegd hoe we stap voor stap naar de renovatie toewerken. Ook maakten we foto’s in de appartementen. Zo kunnen onze werkers zien waar ze rekening mee moeten houden, zoals een keuken of grote kast voor het raam. Die zorgvuldige aanpak stelde veel mensen gerust.”

Proefwoning en kletskeet

Over een paar weken is de proefwoning op nummer 5 klaar. Mevrouw de Haan (71) vindt dat fijn: “De tekeningen zien er goed uit, maar daar kunnen we bekijken hoe alles in het echt wordt. We kunnen er ook altijd terecht met onze vragen.” Dichtbij de flat richt Ooijevaar een bouwkeet in als huiskamer. Hier kunnen bewoners even de herrie en stof ontvluchten. “Of iets leuks organiseren, zoals een bingo”, aldus Simone. “Hebben de mensen andere leuke ideeën? Kom maar op, dan gaan we zien hoe we kunnen helpen.”

Energiezuinig en alles als nieuw

De woningen krijgen goed geïsoleerde, kunststof kozijnen met HR ++ glas. Er komen individuele watermeters. Het gas wordt afgesloten en het energielabel gaat naar A of zelfs A+. Bij hetzelfde verbruik gaan de woonlasten dus omlaag. Ook de algemene faciliteiten worden vernieuwd en verbeterd. Brandveiligheid. Videofoon. Facelift voor de entree, lifthallen en galerijen. Een oplaadruimte voor scootmobielen. Jacqueline: “Het is een grondige verbouwing. Gelukkig weten wij uit ervaring dat mensen dit naderhand snel vergeten. Het nieuwe wooncomfort maakt alles goed.”